ΓΕΩΠΟΝΙΚΟ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΘΗΝΩΝ
Τμήμα Επιστήμης Τροφίμων
& Διατροφής του Ανθρώπου

Ανάπτυξη Νέων Προϊόντων

Περιεχόμενο Μαθήματος

1. Περιγραφή μαθήματος. Παρουσίαση κεφαλαίων, επιμέρους στόχοι
2. Νέες τάσεις στον τομέα τροφίμων. Ανάγκη δημιουργίας νέου τύπου τροφίμων, παραδείγματα
3. Στρατηγική ανάπτυξης νέων προϊόντων. Στάδια ανάπτυξης συνοπτικά, προβλήματα και λύσεις
4. ‘’Παραγωγή’’ νέων ιδεών. Τι είναι ιδέα. Πώς διαμορφώνεται η ιδέα. Παραδείγματα ιδεών
5. Εύρεση κενών στην αγορά. Αντιληπτικοί χάρτες. Παραδείγματα (Εργ. Ασκ. 1)
6. Σύνδεση ιδεών με σενάριο. Τι περιλαμβάνει το σενάριο. Παραδείγματα (Εργ. Ασκ. 2)
7. Τεχνολογική παρασκευή. Γενική περιγραφή σταδίων. Εφαρμογές με παραδείγματα
8. Εργαστηριακό προϊόν. Protocept. Εργαστηριακή παρασκευή προϊόντος. Μεταβλητές και αξιολόγηση (Εργ. Ασκ. 3)
9. Παραγωγή πρωτοτύπου. Διορθωτικές αλλαγές στο εργαστηριακό προϊόν. Τι πρέπει να σχεδιαστεί (διεργασία, συσκευασία, κλπ). Βεβιασμένη αποθήκευση (Εργ. Ασκ. 4)
10. Πειραματικός σχεδιασμός. Εφαρμογή πειραματικού σχεδιασμού με σκοπό την αριστοποίηση (Εργ. Ασκ. 5, 6)
11. Καταναλωτικές δοκιμές. Οργανοληπτική αξιολόγηση, αριστοποίηση προϊόντος, τελικό προϊόν (Εργ. Ασκ.7)
12. Τελικό προϊόν/ Εμπορευματοποίηση. Στάδια που περιλαμβάνονται. Παρακολούθηση προϊόντος στην αγορά
13. Παρουσίαση προϊόντων. Παρουσιάσεις από ομάδες υλοποίησης (Εργ. Ασκ. 8)
Εργαστηριακές ασκήσεις στην παραπάνω ύλη περιλαμβάνουν:
1. Αντιληπτικός χάρτης
2. Ερωτηματολόγια (επιλογή ιδέας)
3. Ανάπτυξη σεναρίου. Αξιολόγηση σεναρίων με κάρτες βαθμολόγησης
4. Ανάπτυξη συνταγής (επιλογή πρώτων υλών, ποσότητες)
5. Ανάπτυξη προϊόντος (επιλογή διεργασιών. Παράδειγμα)
6. Πειραματικός σχεδιασμός (μεταβλητές σχεδιασμού, μεταβλητές απόκρισης)
7. Αριστοποίηση προϊόντος (επιλογή καλύτερων προϊόντων από πειραματικό σχεδιασμό)
8. Οργανοληπτικές δοκιμές σε τελικά προϊόντα
9. Τελικά προϊόντα. Παρουσίαση

Μαθησιακά Αποτελέσματα

Η ύλη του μαθήματος περιλαμβάνει την τεχνολογική ανάπτυξη ενός νέου προϊόντος με γνώμονα τη μετατροπή μίας καινοτόμου ιδέας σε τελικό προϊόν. Αναλύεται δηλαδή η στρατηγική ανάπτυξης νέων προϊόντων και προσδιορίζονται οι διεργασίες και τα στάδια για να φέρει κάποιος ένα προϊόν από το σενάριο στην εμπορευματοποίηση.

Ο εκπαιδευόμενος μαθαίνει να εφαρμόζει επιστημονικές αρχές από διάφορους τομείς και αποκτά δεξιότητες επίλυσης σύνθετων προβλημάτων. Μαθαίνει να σχεδιάζει μία ιδέα και να υλοποιεί την ανάπτυξή της. Εστιάζει στο αποτέλεσμα και αποκτά γνώσεις που στοχεύουν στη βελτιστοποίηση ενός τροφίμου.

Βιβλιογραφία

Βιβλία:
– Brody, A.L., and Lord, J.B. 2007.New Food Products for a Changing Marketplace Taylor and Francis, Inc., New York
– Fuller,G.W. 1994. New Food Product Development: From Concept to Marketplace CRC Press, Washington D.C. 0849380022, 9780849380020
– Fuller, G.W. 2010, Food, Consumers, and the Food Industry: Catastrophe or Opportunity? Taylor & Francis, 0849323266, 9780849323263
– Moskowitz, H. R., Saguy, I. S., Straus, T. 2010. An Integrated Approach to New Food Product Development. CRC Press.
– INTRODUCTION TO FOOD ENGINEERING, P.R. SINGH and D.R. HELDMAN, 5ΤΗ Edition, Academic Press, 2014. Ελληνική μετάφραση: Επιστημονικές Εκδόσεις Παρισιάνου Α.Ε., Αθήνα, 2019.
Συναφή επιστημονικά περιοδικά, ιστοσελίδες:
– http://www.preparedfoods.com/ (Prepared Foods).
– http://www.foodproductdesign.com/toolbar.html (Food Product Design).
– http://www.foodnavigator.com/
– http://www.ift.org/food-technology.aspx
– http://www.bakeryandsnacks.com
– LWT-Food Science & Technology
– Journal of Food Engineering

NEWSLETTER

Το Τμήμα Επιστήμης Τροφίμων και Διατροφής του Ανθρώπου - ΕΤΔΑ (Μετονομασθέν Τμήμα Επιστήμης και Τεχνολογίας Τροφίμων, ΠΔ 80/27/5/13, ΦΕΚ Α119 28/5/13) προσφέρει στους φοιτητές του το επιστημονικό υπόβαθρο για την ορθολογική αντιμετώπιση επιστημονικών και τεχνολογικών θεμάτων που σχετίζονται με τον τομέα των τροφίμων.
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram Μετάβαση στο περιεχόμενο