Γενικά
Η έννοια της Αξιολόγησης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση εισήχθη με τον Ν. 3374/2005, σύμφωνα με τον οποίο, «η αξιολόγηση συνίσταται στη συστηματική, τεκμηριωμένη και λεπτομερή αποτίμηση, ανάδειξη και καταγραφή του έργου των Ιδρυμάτων Ανώτατης Εκπαίδευσης, με τη χρήση αντικειμενικών κριτηρίων και στην κριτική ανάλυση και διαπίστωση τυχόν υφιστάμενων αδυναμιών και αποκλίσεων σε σχέση με την ακαδημαϊκή φυσιογνωμία, τους στόχους και την αποστολή τους, …»
Το Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, συμμεριζόμενο την ανάγκη για μία συστηματική συλλογή και καταγραφή αντικειμενικών δεικτών –ποιοτικών και ποσοτικών- έχει εφαρμόσει σύστημα αξιολόγησης, σύμφωνα με το θεσμικό πλαίσιο που ισχύει στη χώρα μας (ν. 3374/2005), για πρώτη φορά το 2008, για το ακαδημαϊκό έτος 2007-2008 και συνεχίζεται ανελλιπώς κάθε ακαδημαϊκό έτος.
Τα κριτήρια και οι δείκτες αξιολόγησης περιστρέφονται γύρω από τους εξής άξονες:
Σκοπός της Αξιολόγησης
Σκοπός της Αξιολόγησης είναι να διαμορφώσουν και να διατυπώσουν τα Τμήματα και το Πανεπιστήμιο κριτική άποψη για την ποιότητα του επιτελούμενου έργου του με βάση αντικειμενικά κριτήρια και δείκτες κοινής συναίνεσης και γενικής αποδοχής, και με τους ακόλουθους στόχους:
Διαδικασία Αξιολόγησης
Αρμόδιοι για την παρακολούθηση της πορείας της Αξιολόγησης καθώς και για την υποστήριξη των διαδικασιών διασφάλισης της ποιότητας είναι:
Η αξιολόγηση είναι μία περιοδική διαδικασία, η οποία περιλαμβάνει:
Η συλλογή των στοιχείων ανά Ακαδημαϊκή Μονάδα, πραγματοποιείται από τις Ομάδες Εσωτερικής Αξιολόγησης (ΟΜ.Ε.Α.) του κάθε Τμήματος.
Ομάδα Εσωτερικής Αξιολόγησης Τμημάτων
Τι είναι η ΟΜ.Ε.Α.
Ν. 3374/2005, άρθρο 5, παρ. 2
Η ΟΜ.Ε.Α. ορίζεται από την ακαδημαϊκή μονάδα που υποβάλλεται σε αξιολόγηση, με απόφαση της Γενικής Συνέλευσής της.
Συγκροτείται από διακεκριμένα μέλη ΔΕΠ ή ΕΠ των βαθμίδων του Καθηγητή και Αναπληρωτή Καθηγητή, κατά προτίμηση με εμπειρία σε διαδικασίες διασφάλισης ποιότητας.
Συμμετέχει ένας εκπρόσωπος των φοιτητών.
Η Ομάδα Εσωτερικής Αξιολόγησης (ΟΜ.Ε.Α.) ορίζεται από το Τμήμα που υποβάλλεται σε αξιολόγηση, με απόφαση της Γενικής Συνέλευσής του. Συγκροτείται από μέλη ΔΕΠ, κατά προτίμηση με εμπειρία σε διαδικασίες διασφάλισης ποιότητας και συμμετέχει και ένας εκπρόσωπος των φοιτητών.
Αρμοδιότητες της ΟΜ.Ε.Α.:
Έχει την ευθύνη της διεξαγωγής, σε συνεργασία με την οικεία ΜΟ.ΔΙ.Π., της Διαδικασίας Εσωτερικής Αξιολόγησης στην ακαδημαϊκή μονάδα,
Παρακολουθεί τη συμπλήρωση των Απογραφικών Δελτίων και Ερωτηματολογίων και ενημερώνει τα όργανα και τα μέλη της ακαδημαϊκής μονάδας για τις απαντήσεις,
Συγκεντρώνει όλα τα απαραίτητα για την αξιολόγηση στοιχεία και με βάση αυτά,
Συντάσσει την Έκθεση Εσωτερικής Αξιολόγησης (Αυτο-αξιολόγησης) της ακαδημαϊκής Μονάδας, την οποία διαβιβάζει στη ΜΟ.ΔΙ.Π. και μέσω αυτής στην ΕΘΑΑΕ
Συνεργάζεται με την ΕΘΑΑΕ για την οργάνωση και πραγματοποίηση της Εξωτερικής Αξιολόγησης.
Η Ομάδας Εσωτερικής Αξιολόγησης του Τμήματος Δασολογίας και Διαχείρισης Φυσικού Περιβάλλοντος – σύμφωνα με Απόφαση της Συνέλευσης (Συνεδρία 19η/24.09.2023) - από τους:
Η Ομάδα Εσωτερικής Αξιολόγησης (ΟΜ.Ε.Α.)
Η ΟΜ.Ε.Α. συγκροτείται στις Ακαδημαϊκές Μονάδες (Σχολές ή Τμήματα) με απόφαση της Γενικής Συνέλευσης από μέλη ΔΕΠ ή ΕΠ των βαθμίδων του Καθηγητή ή Αναπληρωτή Καθηγητή με διεθνώς αναγνωρισμένο επιστημονικό έργο και κατά προτίμηση με εμπειρία σε διαδικασίες διασφάλισης της ποιότητας. Στην ΟΜ.Ε.Α. συμμετέχει επίσης ένας εκπρόσωπος των φοιτητών ή σπουδαστών που υποδεικνύεται από τον αρμόδιο φορέα εκπροσώπησής τους (Ν. 3374/2005, Άρθρο 5 §2).
Η θητεία της ΟΜ.Ε.Α. ισχύει για τη διάρκεια μιας περιόδου Εσωτερικής και Εξωτερικής Αξιολόγησης και λήγει με την ολοκλήρωση της διαδικασίας Εξωτερικής Αξιολόγησης.
Ο ρόλος της ΟΜ.Ε.Α. είναι επιτελικός, συντονιστικός αλλά και εκτελεστικός: σχεδιάζει, προγραμματίζει και συντονίζει τη διαδικασία αξιολόγησης και έχει την ευθύνη της σύνταξης της Έκθεσης Εσωτερικής Αξιολόγησης.
Η ΟΜ.Ε.Α. είναι υπεύθυνη για τη διεξαγωγή της διαδικασίας εσωτερικής αξιολόγησης στην οικεία Ακαδημαϊκή Μονάδα: παρακολουθεί τη συμπλήρωση των ερωτηματολογίων (βλ. Απογραφικά Δελτία και Ερωτηματολόγιο Μαθήματος/ Διδάσκοντος για τους Φοιτητές), ενημερώνει τα όργανα και τα μέλη της Ακαδημαϊκής Μονάδας για τις απαντήσεις και τα αποτελέσματα του διαλόγου με τους διδάσκοντες και τους φοιτητές ή σπουδαστές και συγκεντρώνει όλα τα απαραίτητα σχετικά στοιχεία.
Με βάση τα ανωτέρω στοιχεία η ΟΜ.Ε.Α. συντάσσει την Έκθεση Εσωτερικής Αξιολόγησης (Ν. 3374/2005, Άρθρο 5 §2).
Στο έργο της η ΟΜ.Ε.Α. επικουρείται από όλα τα μέλη της Ακαδημαϊκής Μονάδας: επιδιώκει τη συμμετοχή όλων, αλλά και λαμβάνει υπόψη τις απόψεις τους.
Η ΟΜ.Ε.Α. καθορίζει και κοινοποιεί εξαρχής τους τρόπους με τους οποίους διασφαλίζεται η διαφάνεια της εσωτερικής αξιολόγησης (π.χ. με ποιους τρόπους ακούγονται και λαμβάνονται υπόψη όλες οι απόψεις, τρόπους και μέσα επικοινωνίας όλων των ενδιαφερομένων, τήρηση αρχείου επικοινωνίας, διαδικασίες λήψης αποφάσεων, ενθάρρυνση πρωτοβουλιών, αντιμετώπιση διαφωνιών κλπ.).
Υπογραμμίζεται η σημασία του καλού και έγκαιρου προγραμματισμού, της τυποποίησης των διαδικασιών και της περιοδικής ενημέρωσης όλων των συμμετεχόντων.