AGRICULTURAL
UNIVERSITY OF ATHENS
Department of Agribusiness
& Supply Chain Management

5206 - Calculus II

Content

  1. Matrices and Algebra of Matrices. Line Table, Column Table, Square Tables, Triangular Tables, Tiered Tables.
  2. Transpose of a Matrix. Determinants and properties of Determinants.
  3. Inverse of a Matrix. Inverse Matrix Method. Cramer's Rule for nxn Linear Systems. Gauss-Jordan method. Characteristic polynomial of a Matrix, Cayley-Hamilton Theorem.
  4. Systems of Linear Equations. Elimination for Solving Systems of Linear Equations.
  5. Vector Spaces. Linear Dependent and Independent Vectors.
  6. Basis and Dimension of a Vector Space. Vector Subspaces.
  7. Linear Mappings. Eigenvalues and Eigenvectors.
  8. Applications to problems of Economy and Management.
  9. Functions of many variables, Partial derivatives.
  10. Οptimization of functions of many variables with and without constraints.
  11. Μultiple integrals.
  12. Ιntroduction to ordinary differential equations, differential equations of first and higher order.
  13. Mathematical modeling of problems related to economy and management and methods to solve such problems.
  14. Συναρτήσεις πολλών μεταβλητών, μερικές παράγωγοι.
  15. Βελτιστοποίηση συναρτήσεων πολλών μεταβλητών χωρίς περιορισμούς και με περιορισμούς,
  16. Πολλαπλή ολοκλήρωση.
  17. Συνήθεις διαφορικές εξισώσεις. Διαφορικές εξισώσεις πρώτης τάξης. Διαφορικές εξισώσεις ανώτερης τάξης.
  18. Μαθηματική μοντελοποίηση και επίλυση προβλημάτων της διοίκησης και της οικονομίας.

Θα χρησιμοποιηθεί συνδυασμός διδακτικών και μαθησιακών μεθόδων με στόχο την ενεργή συμμετοχή των φοιτητών και την πρακτική εφαρμογή των υπό εξέταση θεματικών ενοτήτων: διαλέξεις με τη χρήση οπτικοακουστικών μέσων, ανάλυση και συζήτηση μελετών περίπτωσης σε πραγματικά επιχειρησιακά ζητήματα, βιωματικές (ομαδικές) ασκήσεις, καθώς και προβολή σχετικών video. Επίσης, οι φοιτητές/τριες θα εκπονήσουν ατομική ή ομαδική εργασία.
Επιπλέον, στο eclass αναρτώνται σε ηλεκτρονική μορφή άρθρα, οπτικοακουστικό υλικό διαλέξεων, διαδικτυακές διευθύνσεις, χρήσιμες πληροφορίες, μελέτες περίπτωσης και ασκήσεις για την εξάσκηση των φοιτητών/τριών.

Learning results

The aim of the course is:

 To introduce students to the fundamentals of Linear Algebra, functions of many variables and ordinary differential equations which are relevant to economy and management.

Upon successful completion of the course, the student will be able to:

  • Distinguishes the basic principles of Linear Algebra.
  • Understand and use the mathematical models.
  • Apply the mathematical models in order to describe economic and managerial phenomena.
  • Apply the mathematical models in order to comprehend and  foresee economic trends.
  • Understands the basic "tools" for dealing with theoretical and practical problems that arise in the modern business environment.

Bibliography

 Suggested bibliography:
•    Φ. Κουτελιέρης, Ν. Σιάννης, Γραμμική Άλγεβρα, Εκδόσεις Τζιόλα, 2008.
•    Μαρία Μαύρη, Οικονομικά Μαθηματικά, Εκδόσεις Προπομπός, 2013
•    Θ.  Μ. Ρασσιάς, Μαθηματική Ανάλυση ΙΙ, Εκδόσεις Συμεών, 2007
•    Α. Σ. Κυριαζής, Β.Ι. Σεβρόγλου, Απειροστικός Λογισμός ΙΙ: Συναρτήσεις Πολλών Μεταβλητών, Εκδόσεις Έναστρον, 2011
•    Μ. Λουκάκης, Μαθηματικά Οικονομικών Επιστημών (Β’ Τόμος), Εκδόσεις Σοφία, 2008.
•    Β.Ν. Κατσίκης, Στ. Κώτσιος, Γενικά Μαθηματικά για την Οικονομία και τη Διοίκηση, Εκδόσεις Τσότρας, 2018
•    Gilbert, Strang, Γραμμική Άλγεβρα, Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης, 2008
•    G. B. Thomas, R. L. Finney, M. D. Weir, F. R. Giordano, Απειροστικός Λογισμός, Τόμος ΙΙ, Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης, 2009
•    T. M. Apostol, Calculus V. 2, John Wiley and Sons, 1969
Related academic journals:
•    Mathematical Programming.
•    Journal of Functional Analysis.
•    Linear Algebra and its Applications.
•    Archiv der Mathematik.

NEWSLETTER

The Department was created in 2019 (article 20, Law 4589/2019) and is an evolution of the Supply Systems Management Department (D.S.E.). Housed in a 770 sq.m. building. within a plot with a total area of 8,000 sq.m. in facilities with extensive research and teaching spaces.
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram Skip to content