ΓΕΩΠΟΝΙΚΟ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΘΗΝΩΝ
Τμήμα Περιφερειακής 
& Οικονομικής Ανάπτυξης

Τουριστική Οικονομική

Περιεχόμενο Μαθήματος

Μετά την ολοκλήρωση του μαθήματος αναμένεται πως οι φοιτητές και οι φοιτήτριες θα είναι σε θέση: Να κατανοήσουν τις θεμελιώδεις έννοιες της οικονομικής του τουρισμού. Να γνωρίζουν τις βασικές οικονομικές δυνάμεις που εφαρμόζονται στις τουριστικές περιοχές, να κατανοήσουν τα αίτια που προκαλούν διαφορική τουριστική ανάπτυξη, να κατανοήσουν το πώς ο χώρος επηρεάζει την ελκυστικότητα των τουριστικών προορισμών και το πώς αυτός επηρεάζει τη δυναμική των τουριστικών προορισμών. Να κατανοήσουν την επέκταση της χρήσεως των εννοιών και εργαλείων της μικροοικονομικής και μακροοικονομικής αναλύσεως σε θέματα τουρισμού, να γνωρίσουν δείκτες και ποσοτικές μεθόδους μέτρησης τουριστικής ανάπτυξης, τουριστικής ζήτησης, τουριστικού ανταγωνισμού, και να μετρήσουν με ποσοτικούς δείκτες διάφορα τουριστικά μεγέθη. Να γνωρίσουν το πώς δημιουργείται και ενισχύεται η τουριστική ανάπτυξη σε εθνικό και περιφερειακό επίπεδο, το ρόλο των επενδύσεων και των υποδομών, των διαφορετικών πολιτικών τουριστικής ανάπτυξης και κινήτρων, των θεσμών και τον τρόπο κατανομής της τουριστικής οικονομικής ανάπτυξης στο χώρο. Να γνωρίσουν τις διαφορετικές σχέσεις που μπορούν να δημιουργηθούν μεταξύ τουριστικών προορισμών και τη διαδικασία με την οποία η τουριστική ανάπτυξη ενός προορισμού συνεισφέρει στην ανάπτυξη άλλων και να γνωρίσουν διαφορετικές σχολές σκέψης γύρω από αυτό το ζήτημα. Να γνωρίζουν πώς η διαθεσιμότητα φυσικών πόρων, εργατικού, δυναμικού, τεχνολογίας και πληροφορίας επηρεάζει την τουριστική οικονομική δραστηριότητα στο χώρο.

Μαθησιακά Αποτελέσματα

  • ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗ ΕΝΝΟΙΑ ΚΑΙ ΤΟ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΤΗΣ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ: Τουριστική οικονομία, ο τουρισμός ως κλάδος παραγωγής, οικονομική θεώρηση του τουρισμού, βασικές τουριστικές και οικονομικές έννοιες.
  • ΚΛΑΔΙΚΗ ΔΙΑΡΘΡΩΣΗ ΤΗΣ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗΣ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑΣ: Οι παραγωγικοί συντελεστές, χαρακτηριστικά και ιδιαιτερότητες των τουριστικών υπηρεσιών, η αποτύπωση τουριστικών μεγεθών στους εθνικούς λογαριασμούς.
  • ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΖΗΤΗΣΗ – ΑΝΑΓΚΕΣ ΚΑΙ ΚΙΝΗΤΡΑ: Θεωρητική προσέγγιση του ελεύθερου χρόνου, θεωρητική προσέγγιση των αναγκών στον τουρισμό, θεωρητική προσέγγιση των κινήτρων στον τουρισμό,
  • ΜΕΤΡΗΣΗ ΚΑΙ ΠΡΟΒΛΕΨΕΙΣ ΤΗΣ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗΣ ΖΗΤΗΣΗΣ: Δείκτες τουριστικής ζήτησης, βασικά τουριστικά μεγέθη, μέθοδοι τουριστικών προβλέψεων.
  • ΚΑΜΠΥΛΕΣ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗΣ ΖΗΤΗΣΗΣ ΚΑΙ ΠΡΟΣΦΟΡΑΣ: Καμπύλες προσφοράς και ζήτησης τουριστικών υπηρεσιών, ελαστικότητα τουριστικής ζήτησης, συμπληρωματικότητα τουριστικών υπηρεσιών, υποκατάστατα τουριστικών υπηρεσιών.
  • Η ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΠΡΟΣΦΟΡΑ: Η ετερογένεια του τουριστικού προϊόντος, οι τουριστικοί πόροι, το ανθρωπογενές περιβάλλον, οι τουριστικές επιχειρήσεις, σύγχρονοι τύποι τουριστικών προϊόντων.
  • ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ ΠΟΥ ΕΠΗΡΕΑΖΟΥΝ ΤΗΝ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΠΡΟΣΦΟΡΑ: Η εποχικότητα, η διαθεσιμότητα των υπηρεσιών, οι τεχνολογικές εξελίξεις, οι πολιτικές συνθήκες, οι οικονομικές συνθήκες, κίνδυνοι στον τουρισμό (τρομοκρατία, επιδημίες, ακραία καιρικά φαινόμενα κ.λπ.).
  • Η ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ ΚΑΙ Η ΑΠΟΤΥΠΩΣΗ ΣΤΟΥΣ ΕΘΝΙΚΟΥΣ ΛΟΓΑΡΙΑΣΜΟΥΣ: Τουρισμός και εθνική οικονομία, οι πίνακες εισροών – εκροών της ελληνικής οικονομίας, ο δορυφορικός λογαριασμός τουρισμού, οι οικονομικοί λογαριασμοί τουρισμού, ο τουριστικός πολλαπλασιαστής.
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΕΣ ΕΠΙΠΤΩΣΕΙΣ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ: Θετικές οικονομικές επιπτώσεις, αρνητικές οικονομικές επιπτώσεις, οικονομικές επιπτώσεις στους άλλους κλάδους οικονομικής δραστηριότητας.
  • ΚΟΙΝΩΝΙΚΕΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΕΣ ΕΠΙΠΤΩΣΕΙΣ: Πολιτιστικές επιπτώσεις, Κοινωνιολογικές επιπτώσεις.
  • ΓΕΩΓΡΑΦΙΚΕΣ ΚΑΙ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΕΣ ΕΠΙΠΤΩΣΕΙΣ: Γεωγραφικές – χωροταξικές, πολεοδομικές, περιβαλλοντικές επιπτώσεις, αειφόρος ανάπτυξη.
  • Η ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΣΗΜΑΣΙΑ ΤΟΥ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ: Ακαθάριστο Εγχώριο Προϊόν, τουριστικό συνάλλαγμα – ισοζύγιο πληρωμών, τουρισμός και απασχόληση, εθνικό τουριστικό εισόδημα, τουρισμός και περιφερειακή ανάπτυξη.
  • ΤΑΣΕΙΣ ΤΟΥ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΥ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ: Νέες αγορές, νέες μορφές τουρισμού, ο νέος τουρίστας, τουρισμός και διαδίκτυο, τουριστικές προβλέψεις.

Βιβλιογραφία

Η βασική βιβλιογραφία που θα χρησιμοποιηθεί είναι

Ελληνόγλωσση Βιβλιογραφία

  1. Λαγός, Δ., (2005) Τουριστική Οικονομική, Αθήνα, Εκδόσεις ΚΡΙΤΙΚΗ.
  2. Βαρβαρέσος, Σ., (2008) Οικονομική του Τουρισμού, Εννοιολογικές, θεωρητικές και μεθοδολογικές προσεγγίσεις, Αθήνα, Εκδόσεις Προπομπός.
  3. Πολύζος, Σ., (2011) Περιφερειακή Ανάπτυξη, Αθήνα, Εκδόσεις Κριτική.
  4. Γιώτη - Παπαδάκη, Ο., (2011) Εισαγωγή στην Οικονομική Γεωγραφία, Αθήνα, Εκδόσεις Κριτική.
  5. Κόνσολας, Ν., (1997) Σύγχρονη Περιφερειακή Οικονομική Πολιτική, Εκδόσεις Παπαζήση, Αθήνα.

Ξενόγλωσση Βιβλιογραφία

  1. Davidson, R., & Maitland, R. (1997). Tourism destinations. London: Hodder & Stoughton.
  2. Dwyer, L. (2007). International handbook on the economics of tourism. Edward Elgar Publishing.
  3. Dwyer, L., Forsyth, P., & Dwyer, W. (2020). Tourism economics and policy. Channel View Publications.
  4. Frechtling, D. (2012). Forecasting tourism demand. Routledge.
  5. Matias, A., Nijkamp, P., & Sarmento, M. (2009). Advances in tourism economics. Heidelberg: Physica-Verlag.
  6. Matias, Á., Nijkamp, P., & Sarmento, M. (Eds.). (2011). Tourism economics: Impact analysis. Springer Science & Business Media.
  7. Song, H., & Witt, S. F. (2012). Tourism demand modelling and forecasting. Routledge.
  8. Tisdell, C. A., & Tisdell, C. A. (2001). Tourism economics, the environment and development: analysis and policy. Cheltenham: Edward Elgar.

Ενδεικτική Αρθρογραφία

  1. Ballantyne, R., Packer, J., & Axelsen, M. (2009). Trends in tourism research. Annals of Tourism Research, 36(1), 149-152.
  2. Cortes-Jimenez, I., & Pulina, M. (2010). Inbound tourism and long-run economic growth. Current Issues in Tourism, 13(1), 61-74.
  3. Crouch, G. I. (1994). The study of international tourism demand: A survey of practice. Journal of Travel research, 32(4), 41-55.
  4. Mangion, M. L., Durbarry, R., & Sinclair, M. T. (2005). Tourism competitiveness: price and quality. Tourism economics, 11(1), 45-68.
  5. Song, H., & Li, G. (2008). Tourism demand modelling and forecasting—A review of recent research. Tourism management, 29(2), 203-220.
  6. Song, H., Dwyer, L., Li, G., & Cao, Z. (2012). Tourism economics research: A review and assessment. Annals of tourism research, 39(3), 1653-1682.
  7. Niavis, S., Tsiotas, D., (2019) “Assessing the tourism performance of the Mediterranean coastal destinations: a combined efficiency and effectiveness approach”, Journal of Destination Marketing and Management (doi:10.1016/j.jdmm.2019.100379).
  8. Tsiotas, D., Niavis, S., Polyzos, S., Papageorgiou, A., (2019) “Developing indicators for capturing the dynamics of airports in regional and tourism development: evidence from Greece”, Journal of Air Transport Studies.
  9. Niavis, S., Tsiotas, D., (2018) “Decomposing the price of the cruise product into tourism and transport attributes: evidence from the Mediterranean Market”, Tourism Management, 67C, pp.98-110.
  10. Kalantzi, O., Tsiotas, D., Polyzos, S., (2016) “The contribution of tourism in national economies: evidence of Greece”, European Journal of Business and Social Sciences (EJBSS), 5(5), pp.41–64.
  11. Polyzos, S., Tsiotas, D., Kantlis, A., (2013) “Determining the Tourism Developmental Dynamics of the Greek Regions, by using TALC Theory”, TOURISMOS: An International Multidisciplinary Journal of Tourism, 8(2), pp. 159-178.
  12. Niavis, S., Tsiotas, D., (2019) “Assessing the competitiveness of Greek coastal destinations”, International Conference on Strategic Innovative Marketing and Tourism (ICSIMAT 2019), Chios, Greece, 17-21 July 2019.

Άλλη σχετική ενδεικτική βιβλιογραφία

  1. Buhalis, D., & Amaranggana, A. (2013). Smart tourism destinations. In Information and communication technologies in tourism 2014 (pp. 553-564). Springer, Cham.
  2. Crouch, G. I., & Ritchie, J. B. (1999). Tourism, competitiveness, and societal prosperity. Journal of business research, 44(3), 137-152.
  3. Eagles, P. F. (2002). Trends in park tourism: Economics, finance and management. Journal of sustainable tourism, 10(2), 132-153.
  4. Lim, C. (1997). Review of international tourism demand models. Annals of tourism research, 24(4), 835-849.
  5. Smith, S. L. (1994). The tourism product. Annals of tourism research, 21(3), 582-595.
  6. Witt, S. F., & Witt, C. A. (1995). Forecasting tourism demand: A review of empirical research. International Journal of forecasting, 11(3), 447-475.
  7. Πολύζος, Σ., (2011) Περιφερειακή Ανάπτυξη, Αθήνα, Εκδόσεις Κριτική.
  8. Πολύζος, Σ., (2015) Αστική Ανάπτυξη, Αθήνα, Εκδόσεις Κριτική.
  9. Γιώτη - Παπαδάκη, Ο., (2011) Εισαγωγή στην Οικονομική Γεωγραφία, Αθήνα, Εκδόσεις Κριτική.
  10. Κραμποκούκης, Θ., Πολύζος, Σ., Τσιώτας, Δ., (2018) «Ανάλυση προσδιοριστικών παραγόντων της τουριστικής ελκυστικότητας των νομών την Ελλάδας», 5ο Πανελλήνιο Συνέδριο Πολεοδομίας, Χωροταξίας και Περιφερειακής Ανάπτυξης, Βόλος, 27-30/9/2018.

Συναφή επιστημονικά περιοδικά

Tourism Economics (SAGE)

Tourism Management (Elsevier)

Journal of Hospitality & Tourism Research (SAGE)

Annals of Tourism Research (Elsevier)

ANATOLIA (Taylor & Francis)

TOURISMOS (Aegean University)

Environment and Planning A: Economy and Space (SAGE)

Environment and Planning B: Planning and design (SAGE) Environment and Planning D: Society and Space (SAGE)

Διδάσκοντες

Αιμιλία Βλάμη

2265072268
avlami@aua.gr
Η Αιμιλία Βλάμη είναι Επίκουρη Καθηγήτρια Τουριστικής Οικονομικής & Τουριστικής Ανάπτυξης, του […]

Αγγελική Μενεγάκη

2265072268
amenegaki@aua.gr
Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Εφαρμοσμένων Οικονομικών του Γεωπονικού Πανεπιστημίου Αθηνών- EU-CONEXUS
5 Ώρες Εβδομαδιαίως
 6 Διδακτικές Μονάδες

NEWSLETTER

Ιδρύθηκε με τον Νόμο 4589/2019 (ΦΕΚ 13/29-01-2019 τ.Α΄) ΚΕΦΑΛΑΙΟ Β΄ - Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών - ΄Ίδρυση Τμημάτων, Άρθρο 20, παρ. γ΄. Βρίσκεται στην Άμφισσα. Η διεύθυνση του Τμήματος είναι: Νέο κτήριο, Νέα Πόλη, Άμφισσα, Τ.Κ. 33100
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram Μετάβαση στο περιεχόμενο