ΓΕΩΠΟΝΙΚΟ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΘΗΝΩΝ
Τμήμα Περιφερειακής 
& Οικονομικής Ανάπτυξης

Γεωγραφικά Συστήματα Πληροφοριών

Περιεχόμενο Μαθήματος

 Εισαγωγή στην έννοια της γεωγραφίας και στα Γεωγραφικά Πληροφοριακά Συστήματα  Οι έννοιες του τόπου, του χώρου και της κλίμακας  Μέθοδοι και τεχνικές χωρικής ανάλυσης.  Συστατικά μέρη των ΓΣΠ.  Περιγραφική - χωρική διάσταση γεωγραφικών δεδομένων.  Φύση και διαχείριση γεωγραφικών δεδομένων.  Μοντέλα - δομές χωρικών δεδομένων.  Συλλογή δεδομένων.  Εισαγωγή στο σχεδιασμό ΓΠΣ, Οργάνωση και αποθήκευση των γεωγραφικών δεδομένων.  Πηγές - εισαγωγή - συντήρηση δεδομένων.  Ποιότητα δεδομένων - σφάλματα.  Χωρική ανάλυση τουριστικών δεδομένων και Τουριστική πολυθεματική χαρτογραφία.  Παραγωγή τουριστικών χαρτών σε διάφορες χωρικές βαθμίδες.  Αξιοποίηση τεχνολογίας GPS

Μαθησιακά Αποτελέσματα

Μετά την ολοκλήρωση του μαθήματος αναμένεται πως οι φοιτητές και οι φοιτήτριες  θα είναι σε θέση:

  • Να εξηγήσουν θεμελιώδεις έννοιες που σχετίζονται με τη χαρτογραφία και τα ΓΣΠ
  • Να έχουν την ικανότητα διαχείρισης και ανάλυσης γεωγραφικών δεδομένων.
  • Να σχεδιάζουν και να ερμηνεύουν βασικούς θεματικούς χάρτες χρησιμοποιώντας ένα ΓΣΠ,
  • Να κατανοούν και να εφαρμόζουν θεμελιώδεις αρχές του σχεδιασμού χαρτών,
  • Να εφαρμόζουν μια χωρική προοπτική για την ανάπτυξη οικονομικών δραστηριοτήτων, τουριστικών δραστηριοτήτων, κλπ.
  • Να χρησιμοποιούν τα ΓΣΠ ως εργαλείο σε γραπτές και προφορικές αναφορές χωρικών αναλύσεων σχετικά με θέματα που σχετίζονται με περιφερειακή ανάπτυξη, δικτύων, κλαδική χωρική διάρθρωση, τουριστική ανάπτυξη, κλπ.
  • Να λαμβάνουν τις κατάλληλες αποφάσεις σχετικά με θέματα απόδοσης και βασικής επεξεργασίας της χωρικής πληροφορίας

Το μάθημα δίνει έμφαση στις βασικές διαδικασίες εισαγωγής, διαχείρισης και ανάλυσης χωρικών δεδομένων. Οι κύριες εφαρμογές των ΓΣΠ είναι η χαρτογράφηση, μέτρηση, παρακολούθηση, μοντελοποίηση και διαχείριση πληροφορίας ποιοτικής αλλά και ποσοτικής. Το μάθημα ξεκινά με μια εισαγωγή στην χωρική ανάλυση δεδομένων που βασίζονται σε υπολογιστή χρησιμοποιώντας Γεωγραφικά Συστήματα Πληροφοριών (ΓΣΠ). Το μάθημα καλύπτει θεωρητική και εφαρμοσμένη χαρτογραφία, καθώς και βασικές θεματικές αναλύσεις χωρικών δεδομένων που προέρχονται από υπάρχουσες βάσεις δεδομένων. Σε αυτό το μάθημα οι φοιτητές θα διερευνήσουν θεωρητικές και πρακτικές έννοιες του βιώσιμου σχεδιασμού και εφαρμογές του τουριστικού σχεδιασμού με την χρήση των ΓΣΠ. Το λογισμικό GIS που χρησιμοποιείται στο μάθημα είναι το ArcGIS Desktop

Μετά την ολοκλήρωση του μαθήματος:

Το μάθημα θα εστιάσει σε γεωγραφικές έννοιες όπως ο τόπος, ο χώρος και η κλίμακα και στη σχέση τους με τις οικονομικές δραστηριότητες. Θα διδαχθούν μέθοδοι και τεχνικές χωρικής ανάλυσης και η χρήση τους. Το μάθημα θα ξεκινήσει με μια εισαγωγικές γνώσεις γεωγραφίας και την σημασία που αυτή έχει στην περιφερειακή και οικονομική ανάπτυξη. Θα συζητηθούν οι έννοιες του τόπου, του χώρου, του τοπίου και της κλίμακας. Στα θέματα της κλίμακας θα εξετάσουμε θέματα πολιτικής, την έννοια της παγκοσμιοποίησης και την διασύνδεση τοπικού και παγκόσμιου (local-global nexus). Αυτό θα οδηγήσει σε μια συζήτηση για τα δίκτυα και τις ροές, τουριστικές και μή. Οι φοιτητές θα αποκτήσουν ικανότητες στην αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών, στην αυτόνομη εργασία, στο σχεδιασμό και διαχείριση έργων και στην προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.

Βιβλιογραφία

1. Κουτσόπουλος Κ. (2017). Γεωγραφικά Συστήματα Πληροφοριών και Ανάλυση Χώρου. Δίσιγμα 2. Καιμάρης Δ. & Καρανικόλας Ν., (2014). Συστήματα Γεωγραφικών Πληροφοριών: Θεωρητική προσέγγιση και εργαστηριακές ασκήσεις. Ζήτη. 3. Longley P., Goodchild M., Maguire D. & Rhind D., (2010). Συστήματα και Επιστήμη Γεωγραφικών Πληροφοριών (GIS). Κλειδάριθμος 4. Williams S. and Lew A.A. (2014) Tourism Geography Critical understandings of place, space and experience, Third edition, Routledge: London and New York 5. Κωνστάντογλου Μ., (2017) Τα Γεωγραφικά Συστήματα Πληροφοριών και η χρήση τους σαν Συστήματα Στήριξης Αποφάσεων στον Τουριστικό Σχεδιασμό. Η περίπτωση της παράκτιας και νησιωτικής Ελλάδας, στο: Τσάρτας Π., Λύτρας Π. (επιμ), Τουρισμός, Τουριστική Ανάπτυξη, Συμβολές Ελλήνων Επιστημόνων, Αθήνα :Εκδόσεις Παπαζήση. 6. Bahaire, T., & Elliott-White, M., (1999). The Application of Geographical Information Systems (GIS) in Sustainable Tourism Planning: A Review. Journal of Sustainable Tourism, 7(2), 159-174. 7. Βλάμη Α. (2008), Η Χρηματοδότηση και Γεωγραφική Ανάπτυξη του Ελληνικού Τουρισμού: Η περίπτωση της Ελληνικής Ξενοδοχίας 1950- 2005, Διδακτορική Διατριβή, Πανεπιστήμιο Πατρών. 8. McAdam, D. (1999), “The value and scope of Geographical Information Systems in tourism management”, Journal of Sustainable Tourism, 7: 77-92. 9. Chang, G., & Caneday, L. (2011). Web-based GIS in tourism information search: Perceptions, tasks, and trip attributes. Tourism Management, 32(6), 1435–1437. http://dx.doi.org/10.1016/j.tourman.2011.01.006. 10. Chen, R. J. C. (2007). Geographic information systems (GIS) applications in retail tourism and teaching curriculum. Journal of Retailing and Consumer Services, 14(4), 289–295. http://dx.doi.org/10.1016/j.jretconser.2006.07.004. 11. Miller, F. L. (2008). Using a Gis in market analysis for a tourism-dependent retailer in the Pocono Mountains. Journal of Travel & Tourism Marketing, 25(3–4), 325–340. http://dx.doi.org/10.1080/10548400802508416 12. Journal of Geographical Systems 13. Journal Cartography and Geographic Information Science 14. Computers and Geosciences 15. European Journal of Geography 16. International Journal of Applied Geospatial Research 17. International Journal of Remote Sensing 18. Γεωγραφίες
5 Ώρες Εβδομαδιαίως
 6 Διδακτικές Μονάδες

NEWSLETTER

Ιδρύθηκε με τον Νόμο 4589/2019 (ΦΕΚ 13/29-01-2019 τ.Α΄) ΚΕΦΑΛΑΙΟ Β΄ - Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών - ΄Ίδρυση Τμημάτων, Άρθρο 20, παρ. γ΄. Βρίσκεται στην Άμφισσα. Η διεύθυνση του Τμήματος είναι: Νέο κτήριο, Νέα Πόλη, Άμφισσα, Τ.Κ. 33100
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram Μετάβαση στο περιεχόμενο