ΓΕΩΠΟΝΙΚΟ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΘΗΝΩΝ
Τμήμα Περιφερειακής 
& Οικονομικής Ανάπτυξης

Τουριστική Ανάπτυξη

Περιεχόμενο Μαθήματος

1. Η έννοια της Τουριστικής Ανάπτυξης, οι βασικές θεωρητικές της και οι παράγοντες διαμόρφωσής της.
2. Έννοια της Αειφόρου/ Βιώσιμης ανάπτυξη, φέρουσα ικανότητα και αρχές της αειφόρου/ βιώσιμης τουριστικής ανάπτυξης
3. Τα πρότυπα Τουριστικής Ανάπτυξης σε διεθνές Επίπεδο.
4. Τα χαρακτηριστικά των τουριστών και τα εξελικτικά στάδια της τουριστικής ανάπτυξης σε διάφορους προορισμούς
5. Η σημασία και ρόλος της κρατικής παρέμβασης στον τουρισμό υπό τη μορφή της τουριστικής πολιτικής
6. Τα κρίσιμα πεδία πολιτικής για της τουριστικής ανάπτυξης
7. Η σχέση της τουριστικής πολιτικής και της πολιτικής για την οικονομική ανάπτυξη μιας χώρας υποδοχής,
8. Ο σχηματισμός ξενοδοχειακού κεφαλαίου ως μοχλός τουριστικής και περιφερειακής ανάπτυξης
9. Προϊόντα διαφοροποίησης του κλάδου φιλοξενίας και οι επιδράσεις του στην τουριστική ανάπτυξη
10. Τα χαρακτηριστικά εξέλιξης του ελληνικού τουρισμού και ο ρόλος της ξενοδοχίας
11. Παράγοντες διαμόρφωσης των τουριστικών κινήτρων επιλογής της Ελλάδας ως τουριστικό προορισμό
12. Οι επιπτώσεις της τουριστικής ανάπτυξης στο φυσικό περιβάλλον, δομημένο και ανθρωπογενές περιβάλλον σε διάφορες χωρικές κλίμακες της Ελλάδος
13. Προσεγγίσεις τουριστικής ανάπτυξης και αναπτυξιακές επιλογές στην Ελλάδα: τα ελληνικά πρότυπα τουριστικής ανάπτυξης και η αειφορία
14. Βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη και μικρομεσαία επιχείρηση.
15. Συστήματα πιστοποίησης βιωσιμότητας στην τουριστική βιομηχανία.
16. Δημιουργία αξίας για τον επισκέπτη ως Υπεύθυνου Πολίτη (CCB).
17. Τάσεις και προοπτικές του ελληνικής τουριστικής ανάπτυξης.

Μαθησιακά Αποτελέσματα

Μετά την ολοκλήρωση του μαθήματος αναμένεται πως οι φοιτητές και οι φοιτήτριες  θα είναι σε θέση:

  • Να κατανοούν τις βασικές έννοιες και θεωρητικές προσεγγίσεις σχετικά με την ανάπτυξη και την τουριστική ανάπτυξη.
  • Να εξηγούν τις αιτίες ενεργοποίησης και τους παράγοντες εξέλιξης του εισερχόμενου τουρισμού σε εθνικό και περιφερειακό-τοπικό επίπεδο.
  • Να εξοικειώνονται με τα πρότυπα τις τουριστικής ανάπτυξης που εμφανίζονται στο χώρο και τα χαρακτηριστικά τους.
  • Να κατανοούν και ερμηνεύουν τα φυσικά και τεχνικά δεδομένα ενός τόπου που λειτουργεί ως τουριστικός προορισμός.
  • Να αναλύουν με κριτική διάθεση τις επιπτώσεις που επιφέρει και τις πιθανές προκλήσεις/εμπόδια που αντιμετωπίζει η τουριστική ανάπτυξη σε διαφορετικούς τύπους τουριστικών προορισμών.
  • Να αναλύουν και να αξιολογούν σχέδια και προτάσεις τουριστικής ανάπτυξης μακροοικονομικού και μικροοικονομικού χαρακτήρα σε εθνικό και περιφερειακό-τοπικό επίπεδο.
  • Να γνωρίζουν και ευχερώς να αναπτύσσουν τις εκάστοτε αναγκαίες βασικές μεθόδους μέτρησης και ανάλυσης του τουριστικού φαινομένου τόσο σε επίπεδο αγοράς όσο και σε χωρικό (εθνικό, περιφερειακό, τοπικό) επίπεδο ανάπτυξής του.
  • Να κατανοούν τα στοιχεία εκείνα που συνθέτουν το σύγχρονο τουριστικό φαινόμενο στην Ελλάδα και τους παράγοντες που το διαμορφώνουν
  • Να ερμηνεύουν τις εξελίξεις και τις μεταβλητές που επηρεάζουν τον τουρισμό στην Ελλάδα

Στόχος του μαθήματος είναι να περιγράψει και να αναλύσει το θεωρητικό αλλά και το εμπειρικό πλαίσιο της τουριστικής ανάπτυξης. Το μάθημα αυτό ασχολείται με την έννοια και το περιεχόμενο της τουριστικής ανάπτυξης σε συνδυασμό με εναλλακτικές θεωρητικές προσεγγίσεις, προϋποθέσεις και τους παράγοντες διαμόρφωσής της. Δίνει βαρύτητα στα κυρίαρχα πρότυπα της τουριστικής ανάπτυξης και τα χαρακτηριστικά τους. Αναλύοντας τις κοινωνικές, πολιτιστικές και περιβαλλοντικές επιπτώσεις από την τουριστική ανάπτυξη διαφόρων προορισμών. Καθώς, έχοντας πλέον ως δεδομένο ότι η τουριστική ανάπτυξη μπορεί να λειτουργεί ως μοχλός ευρύτερης ανάπτυξης σε μια περιοχή, ως μια οικονομική δραστηριότητα δηλαδή που θα δημιουργεί πολλαπλασιαστικά οφέλη, στην κοινωνία, τον πολιτισμό και το περιβάλλον του κάθε τόπου – προορισμού. Η ανάλυση των προαναφερθέντων ζητημάτων συμπληρώνεται με την παρουσίαση χαρακτηριστικών μελετών περίπτωσης σε διεθνές επίπεδο. Επίσης, επιδιώκει να προσφέρει στους φοιτητές ένα συγκεκριμένο πλαίσιο κατανόησης της σημασίας του τουριστικού φαινομένου στην Ελλάδα, αλλά και του καθοριστικού του ρόλου στην ανάπτυξη και την αύξηση της ανταγωνιστικότητας της χώρας μας ως τουριστικός προορισμός.

Βιβλιογραφία

Βασικά διδακτικά εγχειρίδια:

  • Κοκκώσης Χ. & Τσάρτας Π., (2019), Βιώσιμη Τουριστική Ανάπτυξη και Περιβάλλον, 2η έκδοση,  Αθήνα: Κριτική.
  • Τσάρτας Π., (2010), Ελληνική Τουριστική Ανάπτυξη,  Αθήνα: Κριτική.
  • Βλάμη Α., (2022) Boutique Hotels. Διαφοροποίηση προϊόντων της τουριστικής ανάπτυξης. Όψεις μιας νέας μορφής ξενοδοχειακής φιλοξενίας, Αθήνα Εκδόσεις Προπομπός

Ξενόγλωσση Βιβλιογραφία

  • Williams S. and Lew A.A. (2014) Tourism Geography Critical understandings of place, space and experience, Third edition, Routledge: London and New York

Ενδεικτική Αρθρογραφία

  • Vlami, A. (2021) Developments and Challenges in the Greek Hospitality Sector for Economic Tourism Growth: The Case of Boutique Hotels. In: Balsalobre-Lorente D., Driha O.M., Shahbaz M. (eds) Strategies in Sustainable Tourism, Economic Growth and Clean Energy. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-030-59675-0_11.
  • Vlami, A. (2020) Tourism Economic and Tourism Development in Greece, in the Period of the Economic Adjustment Programmes, Journal of Business & Economic Policy, ISSN: 2375-0766, 2375-0774 (Online) Vol. 7, No. 1, 20-28, March 2020 doi:10.30845/jbep.v7n1p3.
  • Menegaki, A.N. (2018). Economic aspects of cyclical implementation in Greek sustainable hospitality, International Journal of Tourism Policy, 8(4):271-301)
  • Βλάμη Α. (2017) Η πολιτική χρηματοδότησης της Ελληνικής Ξενοδοχίας& η περιφερειοποίηση του Ελληνικού Τουρισμού, Ενότητα Β1: Οικονομική Διοίκηση και Λειτουργία Ξενοδοχείων, στο Τσάρτα Π.& Λύτρας Π. (επιμ.) «Τουρισμός, Τουριστική Ανάπτυξη, Συμβολές Ελλήνων Επιστημόνων», σελ. 517-524, Αθήνα: Παπαζήση. 
  • Tsartas, P., Papatheodorou, A. and Vasileiou, M. (2014). Tourism Development and Policy in Greece. In Costa, C., Panyik, E. and Buhalis, D. European Tourism Planning and Organisation Systems: National Case Studies (Volume III), Clevedon: Channel View Publications.
  • Prideaux, B. (2009). Resort Destinations: Evolution, Management and Development, Kindle Edition.
  • WTO (2007). A Practical Guide to Tourism destination Management. World Tourism Organisation. Madrid, Spain.

Συναφή επιστημονικά περιοδικά

Annals of Tourism Research

International Journal of Tourism Research

Journal of Hospitality & Tourism Research

Tourism Management Tourismos

Διδάσκοντες

Αιμιλία Βλάμη

2265072268
avlami@aua.gr
Η Αιμιλία Βλάμη είναι Επίκουρη Καθηγήτρια Τουριστικής Οικονομικής & Τουριστικής Ανάπτυξης, του […]
5 Ώρες Εβδομαδιαίως
 6 Διδακτικές Μονάδες

NEWSLETTER

Ιδρύθηκε με τον Νόμο 4589/2019 (ΦΕΚ 13/29-01-2019 τ.Α΄) ΚΕΦΑΛΑΙΟ Β΄ - Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών - ΄Ίδρυση Τμημάτων, Άρθρο 20, παρ. γ΄. Βρίσκεται στην Άμφισσα. Η διεύθυνση του Τμήματος είναι: Νέο κτήριο, Νέα Πόλη, Άμφισσα, Τ.Κ. 33100
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram Μετάβαση στο περιεχόμενο