ΓΕΩΠΟΝΙΚΟ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΘΗΝΩΝ
ΤΜΗΜΑ
ΒΙΟΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

Διδακτική / Γεωργική Εκπαίδευση

Περιεχόμενο Μαθήματος

i. Εκπαίδευση – Γεωργική εκπαίδευση: Έννοιες, αρχές, σκοπός & αντικείμενα (γενική εκπαίδευση/ τεχνική-επαγγελματική εκπαίδευση/ κατάρτιση)
ii. Εξέλιξη της γεωργικής εκπαίδευσης α) στην Ελλάδα και β) στα κράτη-μέλη της ΕΕ
iii. Ανάλυση επαγγελματικών αναγκών – ανάλυση επαγγέλματος
iv. Διδασκαλία και Μάθηση: Εννοιολογική οριοθέτηση των διαδικασιών, χαρακτηριστικά γνωρίσματά τους, σχέσεις και διαφοροποιήσεις τους, βασικές αρχές και θεωρίες της διδασκαλίας και της μάθησης
v. Σκοποθεσία και στοχοθεσία στην εκπαίδευση: Βασικοί παράγοντες διαμόρφωσης των σκοπών και των στόχων της εκπαίδευσης, διδακτικοί στόχοι (διατύπωση, ταξινομίες, χρησιμότητα).
vi. Οργάνωση και διεξαγωγή της διδακτικής πράξης: μεθοδολογικές αρχές και στρατηγικές διδασκαλίας, μορφές διδασκαλίας.
vii. Σύγχρονα μοντέλα διδασκαλίας: διδακτικά μοντέλα ενεργητικής, παραληπτικής, εξατομικευμένης, συνεργατικής-συμμετοχικής μάθησης, διδακτικά μοντέλα που αναπτύσσουν την κριτική και δημιουργική σκέψη των μαθητών, τις μεταγνωστικές δεξιότητές τους και τις δημοκρατικές διαδικασίες στην τάξη.
viii. Ο σχεδιασμός της διδασκαλίας: Σημασία και προϋποθέσεις του σχεδίου διδασκαλίας, το σχέδιο διδασκαλίας μιας διδακτικής ώρας
ix. Η αξιολόγηση στην εκπαίδευση: Ορισμός και σημασία της αξιολόγησης, αξιολόγηση της επίδοσης του μαθητή (κριτήρια - τα αντικειμενικά και τα υποκειμενικά τεστ), αξιολόγηση προγράμματος σπουδών.

Μαθησιακά Αποτελέσματα

Το μάθημα αποσκοπεί στην εξοικείωση των φοιτητών/τριών με τις έννοιες, μεθοδολογίες και πρακτικές της διδακτικής ιδίως όσον αφορά στα τεχνικά-επαγγελματικά προγράμματα (με έμφαση στη γεωργική εκπαίδευση).
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητής /τρια θα είναι ικανός/ή:

  • Να περιγράψει, διακρίνει και εξηγήσει τις βασικές και κρίσιμες έννοιες, θεωρίες και μεθοδολογίες της (γενικής και τεχνικής/ γεωργικής) εκπαίδευσης (και κατάρτισης).
  • Να εκτιμήσει τις κατάλληλες στρατηγικές και μορφές/τεχνικές διδασκαλίας και τα κατάλληλα εποπτικά μέσα που θα εξασφαλίζουν, κατά περίπτωση, την επιτυχή έκβαση ενός εκπαιδευτικού γεγονότος.
  • Να αναπτύξει/δημιουργήσει τους διδακτικούς στόχους, το σχέδιο διδασκαλίας και τον κατάλληλο τρόπο αξιολόγησης των εκπαιδευομένων στο πλαίσιο ενός αναλυτικού προγράμματος σπουδών.
  • Να αναπτύξει/δημιουργήσει ένα αναλυτικό πρόγραμμα σπουδών (σκοποί και διδακτικοί στόχοι,περιεχόμενο/γνώση, μαθησιακές δραστηριότητες/εμπειρίες, δομή/πρόγραμμα και αξιολόγηση)
  • Να αξιολογήσει ένα εκπαιδευτικό γεγονός/ πρόγραμμα.
  • Να συνεργαστεί με τους συμφοιτητές/τριές του/της για να συγκεντρώσουν τα απαραίτητα στοιχεία ώστε να συνθέσουν και να παρουσιάσουν μια εργασία σε συναφή με το αντικείμενο θέματα.

Βιβλιογραφία

Δερβίσης, Σ. (1998) Οι μαθητές μιας τάξης ως κοινωνική ομάδα και η ομαδοκεντρική διδασκαλία, Αθήνα, Gutenberg Κατερέλος, Γ. (1999) Θεωρία και πράξη στην εκπαιδευτική σχέση: Κοινωνιοψυχολογική δυναμική της εκπαιδευτικής πρακτικής, Αθήνα, Ελληνικά Γράμματα. Καψάλης, Α. και Νήμα, Ε. (2015) Σύγχρονη διδακτική, Κυριακίδης, Αθήνα Κιούσης, Γ. (2018) Διδακτική γεωργικών επιστημών, Αθήνα, Έμβρυο. Κοσσυβάκη, Φ. (1998) Κριτική επικοινωνιακή διδασκαλία: Κριτική προσέγγιση της διδακτικής πράξης, Αθήνα, Gutenberg Ματσαγγούρας, Η. (1995) Η εξέλιξη της διδακτικής: Επιστημολογική θεώρηση, Αθήνα, Gutenberg Ματσαγγούρας, Η. (1998) Θεωρία και πράξη της διδασκαλίας: Θεωρία της διδασκαλίας (Η προσωπική θεωρία ως πλαίσιο στοχαστικο-κριτικής ανάλυσης), Αθήνα, Gutenberg Ματσαγγούρας, Η. (1999) Θεωρία και πράξη της διδασκαλίας: Η σχολική τάξη (χώρος, ομάδα, πειθαρχία, μέθοδος), Αθήνα: Εκδ. Γρηγόρη Ματσαγγούρας, Η. (2008) Ομαδοσυνεργατική διδασκαλία και μάθηση, Αθήνα: Εκδ. Γρηγόρη Ματσαγγούρας, Η. (2009) Εισαγωγή στις επιστήμες της παιδαγωγικής: Εναλλακτικές προσεγγίσεις, διδακτικές προεκτάσεις, Αθήνα, Gutenberg. Ματσαγγούρας, Η. (2012) Η διαθεματικότητα στη σχολική γνώση, Αθήνα: Εκδ. Γρηγόρη Παπαδάκη-Κλαυδιανού, Α. (2009) Γεωργική Εκπαίδευση, Εκδ. Γράφημα, Θεσ/νικη. Πετρουλάκης, Ν. (1992) Προγράμματα, εκπαιδευτικοί στόχοι, μεθοδολογία, Αθήνα: Εκδ. Γρηγόρη Πηγιάκη, Π. (2003) Προετοιμασία, σχεδιασμός και αξιολόγηση της διδασκαλίας: Διδακτική μεθοδολογία, Αθήνα: Εκδ. Γρηγόρη Τριλιανός, Θ. (1991 και 1992) Μεθοδολογία της διδασκαλίας (Ι και ΙΙ), Αθήνα, Αφοι Τολίδη Φλουρής, Γ. (2003) Η αρχιτεκτονική της διδασκαλίας και η διαδικασία της μάθησης, Αθήνα: Εκδ. Γρηγόρη Φράγκος, Χ. (1984) Ψυχοπαιδαγωγική, Αθήνα, Gutenberg Talbert, B. A., Vaughn, R., Croom D. B. and J. S. Lee (2007) Foundations of Agricultural Education, Danville, ILL., PEP Books.

NEWSLETTER

Η Βιοτεχνολογία αποτελεί ένα ραγδαία αναπτυσσόμενο σύνθετο επιστημονικό κλάδο ο οποίος στοχεύει στην αξιοποίηση της εντυπωσιακής προόδου που έχει πραγματοποιηθεί στις Βιολογικές και συναφείς επιστήμες, με σκοπό την ανάπτυξη νέων και προηγμένων προϊόντων και υπηρεσιών
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram Μετάβαση στο περιεχόμενο