Το μάθημα αποτελεί το βασικό εισαγωγικό μάθημα στην επιστήμη της Γενετικής.
Η ύλη του μαθήματος στοχεύει στην εισαγωγή των σπουδαστών στις βασικές έννοιες της Γενετικής.
Επίσης αναφέρεται σε εισαγωγικές έννοιες και μεθοδολογίες γενετικής ανάλυσης.
Τέλος, στόχο του μαθήματος αποτελεί η κατανόηση από τους σπουδαστές της μεθοδολογίας επίλυσης
γενετικών προβλημάτων.
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητής / τρια θα:
- Έχει κατανοήσει τα βασικά και κρίσιμα χαρακτηριστικά της επιστήμης της Γενετικής.
- Έχει γνώση των εργαλείων και των τεχνικών της γενετικής ανάλυσης.
- Έχει κατανοήσει τα αποτελέσματα μονοϋβριδικών διασταυρώσεων και μπορεί να περιγράψει
λεπτομερώς τους γονοτύπους και τους φαινοτύπους των ατόμων που συμμετέχουν σε όλες τις
διασταυρώσεις όλων των γενεών.
- Μπορεί να ελέγχει με τη στατιστική δοκιμασία χ2,
την ταύτιση των παρατηρηθέντων αναλογιών εντός
των γονοτύπων και των φαινοτύπων σε μια διασταύρωση, με γνωστές αναλογίες που εμφανίζονται σε
συγκεκριμένες σχέσεις κυριαρχίας μεταξύ των αλληλομόρφων.
- Είναι σε θέση να εξηγήσει τα αποτελέσματα διϋβριδικών διασταυρώσεων και να περιγράψει
λεπτομερώς τους γονοτύπους και τους φαινοτύπους των ατόμων που συμμετέχουν σε όλες τις
διασταυρώσεις όλων των γενεών.
- Ελέγχει με τη στατιστική δοκιμασία χ2
,
την ταύτιση των παρατηρηθέντων αναλογιών εντός των
γονοτύπων και των φαινοτύπων σε μια διϋβριδική διασταύρωση, με γνωστές αναλογίες που
εμφανίζονται σε συγκεκριμένες σχέσεις κυριαρχίας μεταξύ των αλληλομόρφων και επίστασης μεταξύ
των γονιδίων.
- Έχει εξοικειωθεί με την έννοια της επίδρασης του περιβάλλοντος στην εκδήλωση του φαινότυπου, το
πεδίο/φάσμα αντίδρασης ενός γονότυπου, την αλληλεπίδραση γονότυπου-περιβάλλοντος, τις μελέτες
διδύμων, και εφαρμογές τους.
- Μπορεί να εκτιμήσει τις αναμενόμενες γονοτυπικές και φαινοτυπικές αναλογίες στους απογόνους
διασταυρώσεων ετεροζυγωτών ατόμων για δύο συνδεδεμένα γονίδια αυτοσωματικά ή φυλοσύνδετα.
- Μπορεί να εκτιμήσει την απόσταση δύο συνδεδεμένων γονιδίων από τις γονοτυπικές αναλογίες που
παρατηρούνται στους απογόνους διασταυρώσεων γι ’αυτά τα γονίδια.
- Είναι σε θέση να χαρτογραφήσει τρία γονίδια με τη μέθοδο της διασταύρωσης τριών σημείων.
- Έχει αποκτήσει γνώσεις σχετικά με τον κυτταρικό κύκλο, την μίτωση και την μείωση.
- Έχει κατανοήσει τους μηχανισμούς φυλοκαθορισμού στο ζωικό βασίλειο με έμφαση σε νηματώδη,
δροσόφιλα και άνθρωπο.
- Έχει μάθει για τη δομή του Υ χρωμοσώματος, και τη σημασία του γονιδίου SRY στη δημιουργία όρχεων
στα θηλαστικά, ενώ αντιλαμβάνεται τι συμβαίνει σε περιπτώσεις αντιστροφής φύλου.
- Έχει κατανοήσει τη δομή του Χ χρωμοσώματος και τη σημασία της αδρανοποίησης του Χ
χρωμοσώματος για την αντιστάθμιση της γονιδιακής δόσης μέσω επιγενετικών μηχανισμών.
- Έχει κατανοήσει τη φυλοσύνδετη κληρονομικότητα, αλλά και τις διαφορές με τη φυλοεπηρεαζόμενη και
φυλοπεριορισμένη κληρονομικότητα.
- Γνωρίζει τα είδη των γονιδιακών μεταλλαγών και κατανοεί την επίπτωσή τους σε επίπεδο πρωτεΐνης
αλλά και σε ασθένειες.
- Γνωρίζει τα είδη των χρωμοσωμικών μεταλλαγών, όπως ελλείψεις, διπλασιασμοί, αναστροφές, και
μετατοπίσεις, και θα έχει κατανοήσει πως δημιουργούνται αλλά και την επίπτωσή τους στα άτομα και
τους γαμέτες τους.
- Μπορεί να χρησιμοποιήσει μια πλήρη σειρά μονοσωμικών φυτών για το κυρίαρχο ή υπολειπόμενο
αλληλόμορφο ενός γονιδίου και μέσω κατάλληλων διασταυρώσεων να προσδιορίσει το χρωμόσωμα
στο οποίο εδράζεται το γονίδιο.
- Έχει μάθει για την εξωπυρηνική κληρονομικότητα, την ενδοσυμβιωτική υπόθεση, τη μοριακή γενετική
των μιτοχονδρίων και των χλωροπλαστών, και τις ανθρώπινες ασθένειες που σχετίζονται με μεταλλαγές
στο μιτοχονδριακό DNA.
- Είναι σε θέση να συνεργαστεί με τους συμφοιτητές του για να επιλύσουν με αναλυτικό τρόπο σύνθετα
προβλήματα Γενετικής.