ΓΕΩΠΟΝΙΚΟ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΘΗΝΩΝ
ΤΜΗΜΑ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗΣ ΦΥΣΙΚΩΝ ΠΟΡΩΝ
& ΓΕΩΡΓΙΚΗΣ ΜΗΧΑΝΙΚΗΣ

Γεωλογία - Γεωμορφολογία [0430]

Περιεχόμενο Μαθήματος

  1. Η Γη: Πλανήτης Γη. Φυσικό και ανθρωπογενές περιβάλλον της Γης. Γεωπεριβάλλον
    και δομή της Γης. Δυναμική κατάσταση της Γης. Θεωρίες σχηματισμού της.
  2. Συγκρότηση των πετρωμάτων στο χωροχρόνο Γεωλογικές δομές -
    λιθοστρωματογραφια: Γεωλογικός Χρόνος – Χρονολόγηση πετρωμάτων. Βασικές ιδιότητες
    πετρωμάτων και ιζημάτων. Τρόπος διάταξης των πετρωμάτων στο χωροχρόνο – γεωλογική
    δομή. Μορφή και σχέση γεωλογικών δομών στη συγκρότηση γεωλογικών μονάδων.
  3. Ενδογενείς (-δυναμικές) μεταβολές της δομής - Τεκτονική γεωλογία: Μεταβολές
    γεωλογικής δομή ς- Παραμόρφωση. Πλαστική παραμόρφωση. Θραυσιγενής
    παραμόρφωση. Ηπειρογένεση – Ορογένεση.
  4. Εξωγενείς μεταβολές – Ανάγλυφο και μεταβολές - Γεωμορφολογία -
    Ιζηματογένεση: Γεωμορφολογικό ανάγλυφο-Γεωμορφές (πρανή, υδρογραφικό δίκτυο,
    υδρολογική λεκάνη ή λεκάνη απορροής). Διάβρωση - εξομάλυνση αναγλύφου. Στάδια
    δημιουργίας εδάφους και ιζήματος. Γεωμορφολογικά περιβάλλοντα απόθεσης. Ποτάμια
    και λιμναία συστήματα –παγετώνες. Παράκτια και θαλάσσια συστήματα – αιγιαλοί.
  5. Δυναμικές μεταβολές γεωλογικής δομής και ανάγλυφου: Ενεργή ηφαιστειότητα –
    ηφαίστεια. Ενεργός τεκτονική – Σεισμοί. Διαπειρισμός. Υπεδαφική διάλυση –
    καρστικοποίηση. Υπεδαφική διάβρωση – Καθιζήσεις. Κατολισθήσεις.
  6. Γεωμορφολογική και γεωλογική δομή της Ελλάδας: Γεωμορφολογία της Ελλάδας.
    Γεωλογική δομή της Ελλάδας. Ηφαιστειότητα – γεωθερμική ενέργεια. Ενεργός τεκτονική
    δομή – Σεισμικότητα – σεισμική επικινδυνότητα.
  7. Στοχεία Εφαρμοσμένης Υδρογεωλογίας
    Μορφές Νερού- Υδρολογικός Κύκλος – Υδρολογικό ισοζύγιο- Υδρογεωλογική συμπεριφορά
    των γεωλογικών σχηματισμών – Τύποι νερού στο έδαφος – Υδροφόροι ορίζοντες – Κίνηση
    υπόγειου νερού – Χαρακτηριστικά μεγέθη υδρομαστευτικής περιοχής – Υδροχημικά
    χαρακτηριστικά υπόγειου νερού – Ρύπανση Νερού.
    Οι Εργαστηριακές ασκήσεις έχουν δομηθεί έτσι ώστε οι φοιτητές:
     Να γνωρίσουν τις βασικές κατηγορίες πετρωμάτων και των χαρακτηριστικών τους
    με έμφαση αυτά που δομούν τον Ελλαδικό χώρο (Εργαστήριο 1 : Πυριγενή
    Πετρώματα Ελλαδικού χώρου, Εργαστήριο 2 :Ιζηματογενή πετρώματα Ελλαδικού
    Χώρου, Εργαστήριο 3: Μεταμορφωμένα Πετρώματα του Ελλαδικού Χώρου
     Να εντρυφήσουν στην ανάγνωση ενός τοπογραφικού χάρτη και των πληροφοριών
    που αντλούνται σε διάφορες κλίμακες (Εργαστήριο 4)
     Να εντρυφήσουν στην ανάγνωση ενός γεωλογικού χάρτη και να κατανοήσουν τις
    πληροφορίες που αντλούνται από αυτόν (Υπόμνημα, Λιθοστρωματογραφική στήλη
    και γεωλογική τομή) (Εργαστήριο 5)
     Να προβούν στην κατασκευή τοπογραφικών τομών (Εργαστήριο 6)
     Να προβούν στην κατασκευή απλών γεωλογικών τομών (Εργαστήριο 7)
     Να αναλύσουν τα ποτάμια δέλτα, τους παράγοντες που τα επηρεάζουν και τους
    κανόνες που τα διέπουν (Εργαστήριο 8)
     Να αριθμήσουν ένα υδρογραφικό δίκτυο, να υπολογίσουν υδρογραφική
    πυκνότητα και συχνότητα, να συγκρίνουν και να αξιολογήσουν ποτάμια συστήματα
    με διαφορετικά χαρακτηριστικά (Εργαστήριο 9)
     Να σχεδιάσουν τα όρια μια υδρολογικής λεκάνης σε τοπογραφικό χάρτη
    (Εργαστήριο 10)
     Να υπολογίσουν το υδρολογικό ισοζύγιο μιας λεκάνης (Εργαστήριο 11)
     Να εκτιμήσουν τα ποιοτικά χαρακτηριστικά των υδάτων (Εργαστήριο 12)

Μαθησιακά Αποτελέσματα

Σκοπός του μαθήματος είναι να δώσει τις απαραίτητες γενικές γνώσεις στο αντικείμενο της
Γεωλογίας και Γεωμορφολογίας με ιδιαίτερη έμφαση στο ρόλο των φυσικών πόρων.
Μέσα από τις παραδόσεις, τις εργαστηριακές ασκήσεις και την άσκηση υπαίθρου
επιδιώκεται η κατανόηση των φοιτητών στις ενδογενείς και εξωγενείς φυσικές διεργασίες
που λαμβάνουν χώρα και διαμορφώνουν το ανάγλυφο και τα πετρώματα της Γης. Το
γεωπεριβάλλον καθορίζει τον τρόπο και την ποιότητα ζωής μας. Η γνώση των γεωλογικών
διεργασιών προσφέρει μια πολύτιμη πληροφόρηση για τη λειτουργία του πλανήτη και την
βέλτιστη αξιοποίηση των φυσικών πόρων με άμεσα οφέλη στην πρόληψη, τον σχεδιασμό
και την αειφόρο ανάπτυξη. Παράλληλα εκθέτει τα προβλήματα που δημιουργεί μια
ανθρωποκεντρική προσέγγιση όταν αυτή αγνοεί τους νόμους της φύσης. Η Γεωλογία έχει
σημαντική επίδραση στην καθημερινότητά μας τόσο άμεση (π.χ. σεισμοί, πλημμύρες,
κατολισθήσεις κτlπ) όσο και έμμεση (π.χ. ανάγλυφο της χώρας, χώροι καλλιέργειας,
λιμναία, ποτάμια και καρστικά συστήματα, βιοποικιλότητα κτλπ). Παράλληλα η γεωλογία
παρέχει τις πρώτες ύλες για πολλά από τα προϊόντα που χρησιμοποιούμε (π.χ. από δομικά
υλικά, πολύτιμους λίθους έως υλικά υψηλής τεχνολογίας και ενεργειακές πρώτες ύλες),
ενώ επηρεάζει άμεσα τους εδαφικούς και υδατικούς πόρους. Ο Ελληνικός χώρος αποτελεί
ένα παγκόσμιας σημασίας φυσικό εργαστήριο για την μελέτη των γεωλογικών διεργασιών.
Η Ελλάδα είναι γνωστό ότι αποτελεί την πλέον σεισμογενή χώρα της Ευρώπης όπου και
εκλύεται σχεδόν το 50% της σεισμικής ενέργειας της Ευρώπης.
Στο μάθημα δίνεται ιδιαίτερη έμφαση στο ρόλο της Γεωλογίας και της Γεωμορφολογίας σε
ότι αφορά:
1) Στα τεχνικά έργα με έμφαση στα εγγειοβελτιωτικά έργα. Ο ρόλος της γεωλογίας
στο σχεδιασμό στην παρακολούθηση των τεχνικών έργων και την προστασία τους
από φυσικές καταστροφές.
2) Τους εδαφικούς πόρους. Το έδαφος έχει άμεση σχέση με το μητρικό πέτρωμα και
τα ορυκτά που το δομούν. Παράλληλα με τη δημιουργία των εδαφών μεγάλη
σημασία έχει η μεταφορά των ιζημάτων μέσω των διεργασιών και μηχανισμών
διάβρωσης και ιζηματογένεσης.
3) Τους υδατικούς πόρους. Ο ρόλος του αναγλύφου, των υδρολογικών λεκανών και
της υδατοπερατότητας των γεωλογικών σχηματισμών καθορίζει την επάρκεια του
υπόγειου και επιφανειακού νερού, ενώ επηρεάζει καθοριστικά το υδρολογικό και
υδρογεωλογικό ισοζύγιο.
4) Στην βιοποικιλότητα ή οποία επηρεάζεται άμεσα από το γεωπεριβάλλον, την
ποικιλία ορυκτών και πετρωμάτων, την υδροχημεία, την γεωθερμική βαθμίδα, και
την γεωμορφολογία. Ο Ελλάδα χαρακτηρίζεται από μεγάλη πολυπλοκότητα
πετρωμάτων και δομών, από έντονο και πολύπλοκο ανάγλυφο και διαφορετικά
γεωδυναμικά καθεστώτα. Όλα αυτά συνηγορούν στην υψηλή βιοποικιλότητα και
την ανάπτυξη ενδημικών ειδών.
Παράλληλα, το μάθημα προσβλέπει στην εισαγωγή των φοιτητών στις βασικές έννοιες της
παραμόρφωσης των πετρωμάτων, στη μετάδοση βασικών γνώσεων σχετικών με τα
υπόγεια νερά και τη σχέση τους με τους γεωλογικούς σχηματισμούς μέσα στους οποίους
κινούνται και αποθηκεύονται. Οι φοιτητές θα κατανοήσουν και θα αξιολογήσουν τους
παράγοντες που καθορίζουν την ποσότητα και ποιότητα των υδατικών πόρων, την σωστή
διαχείρισή τους και την κατασκευή υδροληπτικών έργων.
Απώτερoς στόχoς τoυ μαθήματος, μέσα από τη γεωλoγική και περιβαλλoντική εκπαίδευση,
είναι η συμβoλή στην πρoστασία τoυ περιβάλλoντoς μέσα από την γνώση για τους
κανόνες της φύσης. Οι φοιτητές αναμένεται να κατανοήσουν τις αλλοιώσεις και την
υποβάθμιση που επιφέρουν οι ανθρωπογενείς δραστηριότητες στο γεωπεριβάλλον, ενώ
θα είναι σε θέση να εκτιμήσουν τους γεωλογικούς κινδύνους όπως είναι οι σεισμοί, οι
πλημμύρες, οι κατολισθήσεις, η διάβρωση κ.λ.π.

Βιβλιογραφία

-Προτεινόμενη Βιβλιογραφία :
1) Ειδικά Μαθήματα Γεωλογικών Εφαρμογών (2005). Μιγκίρος Γ. 280 σελ.
2) Γεωλογία – Η Επιστήμη της Γης (2007). Παπανικολάου Δ. Ι., Σίδερης Χρ. Ι. ISBN:
9789601620497, 296σελ. Εκδόσεις Πατάκη.
-Συναφή επιστημονικά περιοδικά:
1) Geology
2) Geomorphology
3) Journal of Structural Geology
4) Tectonophysics

Διδάσκοντες

Υπεύθυνος:
Κωδικός: 0430
5 Ώρες Εβδομαδιαίως
 5 Πιστωτικές Μονάδες

NEWSLETTER

Το Τμήμα ανήκει στη Σχολή Περιβάλλοντος και Γεωργικής Μηχανικής και χορηγεί ενιαίο πτυχίο Γεωπόνου (Integrated Master – Βαθμίδα 7 του Εθνικού και Ευρωπαϊκού Πλαισίου Προσόντων) με ειδίκευση στην Αξιοποίηση των Φυσικών Πόρων και τη Γεωργική Μηχανική.
ΚορμόςΕΔ&ΓΧΑΚ&ΓΜΥΠ
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram Μετάβαση στο περιεχόμενο